Happy New Year!! - Reisverslag uit Kowloon, Hong Kong van Theo Broekman - WaarBenJij.nu Happy New Year!! - Reisverslag uit Kowloon, Hong Kong van Theo Broekman - WaarBenJij.nu

Happy New Year!!

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo

03 Februari 2014 | Hong Kong, Kowloon

Het jaar van het paard...

Ik denk dat er geen betere tijd bestaat om in Hong Kong te zijn, Chinees Nieuwjaar is echt een hele happening hier! Maar eerst iets over het Po Lin Monastry, een toeristische tempel met een boeddha beeld van 23 meter waar we zijn geweest. Het klooster ligt niet in de druk bevolkte delen van HK maar ergens in de bergen er omheen, een supermooie omgeving. Om hier te komen hebben we in het centrum een veerpont gepakt. Het uitzicht op de stad vanaf het water is nog mooier dan vanaf 'Victoria Peak' en dus echt een aanrader voor elke toerist.

Het klooster zelf stelde niet veel voor, er zijn renovatiewerkzaamheden waardoor we nergens naar binnen konden. Aan de buitenkant ziet het er ook mooi uit, maar ik was wel een beetje teleurgesteld. De wierook stokjes waren wel interessant. Gelovigen lopen rond met handen vol van die dingen en er stonden ook "stokjes" ter grote van een boomstam, bizar!
Het boeddha beeld was leuk om te zien, een echte toeristische trekpleister. Voor het eerst deze week heb ik meer buitenlandse mensen zien rondlopen dan Chinezen. Het is dan ook wel allemaal commercieel ingesteld, maar dat mag de pret niet bederven. Het is hier namelijk heerlijk weer, elke dag boven de 20 graden. Waarschijnlijk wel iets beter dan in NL, haha. We hebben dus heerlijk in het zonnetje gezeten naast boeddha.

Eenmaal terug in de stad kreeg ik het gevoel dat elke woontoren in HK leeg was en al deze mensen op straat liepen. Het was altijd al druk, maar nu kon je zonder problemen croudsurfen. Het was echt schuifelend door de menigte lopen. Een aantal dagen voor Chinees Nieuwjaar is er hier uitverkoop bij elke winkel en komt iedereen op straat samen om gezellig sociaal te zijn. Bij deze uitverkoop heb ik ook een t-shirt gekocht, (zonder korting....doe ik toch iets fout) met "stop horsing around, godspeed" erop. We gaan namelijk het jaar van het paard in, en "godspeed" jaaa die snap ik niet... maar het ziet er leuk uit.

De volgende dag was het de dag van de parade. Elk jaar is er een optocht met praalwagens en optredens uit verschillende landen. Zo waren er steltenlopers uit Frankrijk, cheerleaders uit de VS en een in klederdracht fietsende fanfare uit Nederland. Je begrijpt wel dat de cheerleaders het hoogtepunt van de avond waren, ghehe. Voor de rest was het wederom erg druk, maar wij lange Nederlanders kunnen gelukkig over de kleinere Chinezen heenkijken.

Het leven is hier trouwens erg nauw verbonden aan wetten en (ongeschreven) regeltjes. Je moet het eigenlijk meemaken om te begrijpen, maar ik zal een poging wagen om het uit te leggen. Overal hangen borden met dingen die niet mogen, bijv. eten en drinken in de metro is verboden en kost je een boete van 150 euro als je het toch doet. Een poster ergens ophangen waar dat niet mag kost je 500 euro en 3 maanden cel. Ook zie je nergens op straat kauwgom of sigaretten liggen, zal ook wel een hoge boete op staan. Voor de rest loop je links heen en rechts terug en je staat in het OV altijd maar dan ook ALTIJD op voor een ouder persoon!

Nog een klein feitje voor de liefhebbers. Een wolkenkrabber is een gebouw van 100+ meter hoog. Hong Kong is de stad met de meeste wolkenkrabbers ter wereld, ongeveer 2350!! Op nummer 2 komt New York met (maar) rond de 800 wolkenkrabbers. Het is hier dus wel anders dan dat ik gewend ben in NL.

De dag na de parade was er 1 om heerlijk niets te doen. Ik slaap hier slecht, eet slecht en loop elke dag de halve stad door. Ik heb dan ook heerlijk op bed gelegen, serie gekeken en een stuk van dit verslag getypt. Richting de avond was het dan toch weer tijd om uit bed te komen. Om de hoek van ons hostel zit de Ladiesmarket, een enorm groot gebied met winkels, kraampjes, restaurants en rond Oud&Nieuw ook straatartiesten. Hier hebben we rondgelopen en zijn we nagetekend door 2 Chinezen. Vervolgens hebben we onze weg vervolgd naar de Haven voor het vuurwerk.

Elk jaar is er op 2 februari een grote vuurwerkshow in HK. Door de grote hoeveelheid mensen die in deze stad leven doen ze dit in de haven, tussen het noorder- en zuidereiland. Op deze manier wordt de mensenmassa verspreidt over de twee eilanden. Ondanks dit geniale idee sta je alsnog met honderdduizenden andere mensen die de show van dichtbij willen zien. En wat voor een show, BI-ZAR...ONGELOFELIJK hoe mooi het was. Voor 25 minuten lang is er geen moment om adem te halen, het is echt iets bijzonders om mee te maken. Na de show is het weer gezellig druk in de metro, het begint langzaam maar zeker wel te wennen. Je accepteert dat het zo druk is, maar het blijft wel erg irritant.

De derde dag van het nieuwe jaar heb ik geleerd hoe het Chinese Nieuwjaar nou precies werkt. Ze volgen hier de cyclus van de maan, elk jaar valt het nieuwe jaar dan ook op andere dagen. Het is dit jaar toeval dat op 31 januari begon, vorig jaar was het eind februari pas. Dit is ons geleerd door een verkoper van gedroogd fruit etc. Het was echt de vriendelijkste man van heel HK. Hij was nog niet heel oud, maar wil met zijn winkel oude tradities behouden. We mochten alles van hem proeven: van gedroogde kiwi, mango en banaan tot gedroogd vlees, geroosterde nootjes en kokossnoepjes. Er zaten een aantal lekkere dingen bij, maar het merendeel was niet bepaald smakelijk. Uiteraard hebben we een aantal dingen gekocht en ik ga nog zeker terug deze week!!

De derde dag staat hier in het teken van paardenraces. Ik had de tip gekregen om die te bezoeken ook al interesseert het mij niets. En ik moet toegeven dat ik inderdaad geen spijt heb. Het is werkelijk een bijzonder gokparadijs. Van jong tot oud zitten Chinese mannen druk notities te maken en dingen aan te vinken in kranten. Vervolgens komt er tijdens de race een emotie bij die mensen naar boven, geniaal! Het is veel groter en massaler dan ik had verwacht.

Voor komende week staan er, naast nog meer mooi weer, een aantal dingen op de planning: een voetbalwedstrijd, een tempel met meer dan 12.000 verschillende boeddha beelden, Ocean Park en een bezoekje aan Macau.

Thanks voor het lezen en nog een gelukkig nieuwjaar ;)
Gr, Theo

  • 03 Februari 2014 - 07:50

    Monique Vd Heerik:

    Hoi Theo,wat leuk om jouw reisverslag te volgen zeg,je bent er nog maar een paar dagen maar hebt al aardig aardig wat gezien. Dit zal voor jouw een reis zijn om nooit meer te vergeten denk ik . Nou ik zou zeggen heel veel plezier en ik kijk uit naar je volgende versag. Groetjesss

  • 03 Februari 2014 - 15:08

    Jolanda Bout:

    Hoi Theo,

    Ik heb je link via mijn vader gekregen. Het is echt leuk om te lezen wat je allemaal beleefd.
    Zelf heb ik altijd maar een paar uur op HK vliegveld vertoefd. Dus geen indruk van de stad gehad.
    Maar de cultuur daar in het oosten is echt anders.
    Zelf ben ik natuurlijk een aantal maal in de Filipijnen geweest en dat was toch ook geen Europa.
    Geniet heerlijk van je mooie reis.
    Zal je verslagen blijven volgen.
    Geniet straks van het duiken en snorkelen, want nergens is de zee zo mooi als daar.

    Groetjes Jolanda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Theo

Volg mijn reis naar Hong Kong, Fiji en Australië!

Actief sinds 03 Jan. 2014
Verslag gelezen: 468
Totaal aantal bezoekers 16562

Voorgaande reizen:

27 Januari 2014 - 01 September 2014

Studeren in Australië

Landen bezocht: