Het echte vakantiegevoel.... - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Theo Broekman - WaarBenJij.nu Het echte vakantiegevoel.... - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Theo Broekman - WaarBenJij.nu

Het echte vakantiegevoel....

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo

20 Juli 2014 | Australië, Byron Bay

Voordat ik begin met al mijn verhalen over de afgelopen week wil ik nog even kwijt dat ik al mijn vakken gehaald heb. Bij mijn vorige update was ik het vergeten te vermelden, dus bij deze! Ik ben zeer tevreden met het resultaat, 3 zevens en 1 zesje. Gezien mijn inzet gedurende het hele semester is dit een mooi eindresultaat. En of het beter kon? Jazeker, maar dan had ik minder uitgebreid kunnen genieten van het leven op de campus met de gehele 'Kerslake' familie. De rest van mijn reisgezelschap heeft ook alles gehaald wat fijn is voor de sfeer!

Maar goed, Sydney was de eerste stop. De eerste indruk was niet al te geweldig, het verkeer in Sydney is 1 groot drama. Er rijden heel veel auto's en taxi's rond en de TomTom heeft moeite om een goed GPS signaal te krijgen. Daarnaast zijn de rijbanen erg smal, en daar rij ik dan met een veel grotere en bredere auto dan dat ik gewend ben. Uiteindelijk zijn we veilig bij ons hostel aangekomen waar parkeren op straat helaas niet mogelijk was. We hebben voor 25 dollar per nacht een plekje gereserveerd in een parkeergarage. Het plan was om hier vier dagen door te brengen, zodat we op maandag nog de WK-finale konden zien. De eerste dag hebben we uiteraard alle toeristische dingen gedaan. We zijn naar de haven gelopen, foto's gemaakt van de Sydney Opera House, Harbour Bridge en hebben een walvis-spot tour gedaan.

Allereerst de Sydney Opera House, super om te zien. Van een afstandje ziet het er prachtig en modern uit, maar als je dichterbij komt zie je steeds meer en meer beton. Het is een redelijk oud gebouw. Maar ik zal verder niet klagen, het is en blijft een geweldige ervaring om hier te zijn geweest. We hebben ook redelijk geluk gehad met het weer; het zonnetje liet zich veel zien en de temperatuur was erg aangenaam. Vanaf de Sydney Opera House loop je zo naar de haven waar alle lijndienst en toeristische boten vertrekken. Hier staan dus ook veel verschillende organisaties hun tours aan te bieden. We hebben een walvis-spot tour geboekt van 2 uur, uiteraard met flinke korting voor studenten, haha! De boot vertrok vanuit de haven in Sydney en na ongeveer 20-30 minuten lagen we ergens voor de kust naar walvissen te zoeken. En jahoor, we hebben weer geluk, twee walvissen die rustig naar het noorden zwemmen. Ze gaan in het noorden overwinteren en hun kleintje opvoeden aangezien het water daar warmer is. Een ervaring die ik nooit meer zal vergeten; iedereen op de boot schreeuwde opeens 'WHALEEEE' en de walvissen waren op ongeveer 30m afstand, super! Officieel mogen de boten niet dichterbij komen dan 100m aangezien de walvissen met de staart een boot veel schade aan kunnen doen. Ook zal het niet al te prettig zijn voor de walvissen zelf als je elke dag wordt 'opgejaagd' door een horde boten.
Eenmaal terug op het vaste land hebben we een wandeling gedaan over de Harbour Bridge terwijl de zon onder ging. Weer een ander uitzicht op de stad, leuk om de stad zo te zien. Tijdens de wandeling zagen we ook mensen de brug beklimmen, en hier heb ik dan ook besloten om het zelf niet te doen. Het ziet er interessant uit, maar ik heb er geen 130-150 euro voor over! Het uitzicht vanaf het wandel-deel is al mooi genoeg.

De rest van de dagen in Sydney hebben we nog een beetje geshopt, er zijn hier genoeg winkels en we hadden nog wat spullen nodig. Ik ben in Launceston in een van de eerste weken mijn zonnebril kwijtgeraakt, erg zonde! Aangezien we vanaf nu steeds meer zon gaan zien (althans, dat hoop ik! Haha) heb ik maar weer een zonnebril gehaald. Ook zijn we nog naar een vismarkt gegaan, schijnt in termen van variatie de op 1 na grootste te zijn in de wereld (Japan heeft de nummer 1). Ik ben geen vis-persoon dus ik heb lekker een appeltje op en later een broodje bij de Subway gehaald. Maar de anderen hebben lekker een schaal vol verschillende soorten vis gehaald aangevuld met patat, voor een redelijk betaalbare prijs. Op de vrijdagavond hadden we ook nog een BBQ op het dak van het Hostel, 1 gratis biertje en een aantal broodjes hamburger voor 5 dollar, super goedkoop! En ik moet toegeven, die 5 dollar heb ik niet betaald...oei.... Ik had alleen een briefje van 50 en ze hadden nog niet genoeg wisselgeld, en daarna zijn ze het helemaal vergeten. Dus tjsa, ik betaal al genoeg geld voor iets wat zij een bed noemen om in te overnachten, ik heb dus ook lekker mijn mond gehouden, ghehehe!!

Na Sydney zijn we opeenvolgend naar Newcastle, Port Macquarie en Coffs Harbour gegaan. Newcastle was een plek met een paar bijzondere bewoners in het Hostel. We wisten nog niet zeker of we 1 of 2 nachten wilde blijven. Het hostel zag er goed uit en we hadden gelijk een gratis BBQ de eerste avond (ja australiers houden wel van een BBQ!). Klinkt allemaal erg goed. Dus we hebben de eerste dag een wandeling over het strand gedaan. Ze hebben hier de grootste kolen-havenvan Australie, dus we hoopten nog wat actie te zien in de haven. Eenmaal aangekomen bij de haven had ik niet eens tijd om de auto te parkeren of we zagen al een groep dolfijnen zwemmen. Snel de auto aan het eind geparkeerd en in een haast naar het water gelopen. Ik denk dat er rond de 30 dolfijnen rustig richting de zee zwommen. Dus dolfijnen in het wild zien: check! Yeaaah!! Na de wandeling terug naar het hostel gegaan en genoten van de BBQ; worst, bacon, ui en een salade. Vervolgens een film gekeken en toen begon de ellende, haha! We gingen rustig naar de slaapkamer, en ik denk dat er een stuk of 3 kakkerlakken in onze kamer rondliepen, en ook nog 1 op de gang. Dus door deze bewoners hebben we maar besloten om de volgende dag snel weer verder te rijden. We hebben ze met een stuk karton opgepakt en naar buiten gegooid.

In Port Macquarie was het een stuk beter, gedurende de twee nachten hier hebben we maar 1 kakkerlak gezien. Ik denk dat we er maar rekening mee moeten gaan houden dat we ze zo nu en dan zien rondlopen. Maar dit hostel en de omgeving boden genoeg compensatie om hier toch 2 nachten te blijven. De manager had ons een aantal dingen op een map laten zien dat we konden doen, de Coastal Walk, in de haven dolfijnen spotten en naar het Koala opvang centrum gaan. En jahoor, het weer was weer geweldig! Ik was in eerste instantie een beetje sceptisch over de Coastal Walk, weer een wandeling langs een strand.. althans dat verwachte ik. Het was een geweldige tocht van ongeveer 8km (heen en weer). Eerst over een strand lopen, dan een stukje door het regenwoud om vervolgens weer op een volgend verlaten strand te lopen. Ik heb heelijk mijn schoenen uitgedaan en door het water gaan lopen, heerlijk! Zon, zee strand en heerlijk weer. Dit is het echte vakantie-gevoel waar ik op had zitten wachten. Uiteraard ben ik nou al een drie weken rond aan het reizen en vakantie aan het vieren, maar dit was het moment dat het echt tot mij door drong! Na de wandeling zijn we naar het Koala centrum gereden waar om 3 uur een rondleiding begon. Het bleek een opvangcentrum voor gewonde Koala's te zijn. Na een bosbrand, een aanval van honden, een aanrijding of iets anders komen de gewonde koala's hier terecht om verzorgd te worden. En het werk wordt voornamelijk gedaan door vrijwilligers, super!
In de avond hebben we weer een aantal kaartspelletjes zitten spelen totdat de manager vroeg of we zin hadden in een avontuur; en tuurlijk hebben wij hier zin in! Hij wist een moeilijk te bereiken strand waar een grot in de kliffen zat waar je rustig kon zitten en genieten van het uitzicht. Na een korte klim en 20m door het water te hebben gelopen waren we op het strand. Ik was in het water in een soort van kuil gaan staan waardoor ik mijn evenwicht even kwijt was, en jahoor... mijn schoenen (had ik in mijn handen) en mijn broek helemaal doorweekt, haha! Maar de grot maakte veel goed, het was een beetje klein voor 5 personen, maar ach het was te doen. Het was een heldere avond, waardoor de zee werd verlicht door de maan, bijzonder om te zien onder het genot van een wijntje!!

De volgende stop was Coffs Harbour, een klein plaatsje aan de zee. De manager van Port Macquarie had ons een goed hostel aangeraden. Een hostel waar we gratis gebruik konden maken van surfboards, kano's, wetsuits, etc..., en gratis klinkt altijd goed! Ook hier hadden we weer een kamer voor 4 personen, ideaal. Het is wel handig om met 3 andere te reizen, hierdoor hebben we voor een redelijke prijs een 4-persoons kamer en niet een 12 persoons kamer die we moeten delen. De eerste ochtend hebben we dan ook maar gelijk gebruik gemaakt van de kano's en zijn we de rivier op gegaan. Vervolgens in de middag naar de haven gelopen en een eilandje op gegaan die dmv een brug verbonden is aan het vaste land. Dit zou een perfecte plek zijn om walvissen en dolfijnen te spotten. Na een heerlijke tijd ontspannen in de zon ben ik mij gaan concentreren op de zee. En jahoor, inderdaad, ik heb een aantal dolfijnen voorbij zien zwemmen! Het blijft bijzonder. De rest van de avond hebben we het rustig aan gedaan, want de volgende dag hadden we om 10.30u onze eerste surfles. Twee uur lang ploeteren in de zee op een surfboard. In het begin moesten we ons in een iets te kleine wetsuit zien te krijgen, want hij verwachtte niet zoveel lange mensen. Daarna begonnen we op het strand, liggend op het surfboard de techniek te leren om op te staan. Het klonk allemaal redelijk makkelijk en na een aantal keer proberen geloofde ik het wel. Dus hup, het water in en het maar proberen. Onze instructeur was weer een persoon die echt plezier had in zijn werk. Hij liep rond in het water om ons aanwijzingen te geven over de dingen die we fout deden. Na een aantal mislukte pogingen heeft hij de punt van mijn surfboard vast gepakt en los gelaten op het moment dat de golf er was en ik moest gaan staan. Wat een gevoel, ik sta op mijn surfboard en surf rustig op de golf. Dat was echter het geval voor maar slechts 2 seconden, daarna lag ik weer in het water. Het halfuur hierna ging het steeds beter, opstaan lukte al, alleen mijn balans vinden op het surfboard was wat moeilijker. Ik leunde of iets te ver naar voren, of iets teveel naar achteren en viel zo steeds in het water. Uiteindelijk zijn we naar een ander strand gegaan omdat de golven steeds minder werden. En op het tweede strand waren de golven bizar hoog, zeker drie meter. Dit kwam doordat er een kleine 'storm' was op zee. Voor het surfen was het ideaal, maar ik wilde eigenlijk ook nog duiken. In dit gebied kan je namelijk duiken met 'Grey Nurse Sharks', iets wat ik niet wil missen. Maar door de onrustige zee gaat dat helaas hier niet door. De duikschool vertelde me nog wel heel leuk dat het een dag eerder nog perfect weer was en ze tijdens het duiken rond de 25 haaien om hun heen hadden zwemmen.... Gelukkig heb ik nog een aantal mogelijkheden als we noordelijker gaan om met deze haaien te zwemmen, dus ik geef voorlopig nog niet op! Ook heb ik 2 verschillende duik-tochten op het oog in Brisbane, dus met het duiken komt het wel goed!

En nu ben ik in Byron Bay, het 'hippie' paradijs van Australie. Ik heb er al genoeg over te vertellen maar dat komt bij de volgende update wel.

Cheers, vanuit het zonnige Byron Bay ;)


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Theo

Volg mijn reis naar Hong Kong, Fiji en Australië!

Actief sinds 03 Jan. 2014
Verslag gelezen: 322
Totaal aantal bezoekers 16527

Voorgaande reizen:

27 Januari 2014 - 01 September 2014

Studeren in Australië

Landen bezocht: