Voetbal, het goede doel, essays en deeltoetsen! - Reisverslag uit Launceston, Australië van Theo Broekman - WaarBenJij.nu Voetbal, het goede doel, essays en deeltoetsen! - Reisverslag uit Launceston, Australië van Theo Broekman - WaarBenJij.nu

Voetbal, het goede doel, essays en deeltoetsen!

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo

14 April 2014 | Australië, Launceston

Lange nachten en veel studeren!

Hallo allemaal, het is alweer zo’n drie weken geleden sinds de laatste update! Maar het was een tijd zonder al te veel bijzondere uitstapjes. En dan bedoel ik niet bijzonder voor mij, na twee maanden ben ik al wat gewend, haha! Hier op de campus rondlopen is eigenlijk al bijzonder met allemaal bergen op de achtergrond als uitzicht! De afgelopen twee weken heb ik mijn eerste twee deeltoetsen gehad die voor een bepaald percentage meetellen voor het eindcijfer. Ook heb ik nu twee essays ingeleverd waarvan ik de eerste al terug heb. Daarnaast heb ik in het weekend nog een voetbaltoernooi gehad en zijn we tot diep in de nacht bezig geweest voor het goede doel. Laat ik maar beginnen met de toetsen.

Voor alle vakken die ik volg heb ik naast een tentamen (in juni) ook deeltoetsen die voor 10 of 20% meetellen. Deze toetsen zijn of online of in de les. Tot nu toe heb ik er wel een goede ervaring mee. De eerste toets was er 1 die we online moesten maken, en de bedoeling is dat je dat alleen doet. Heel toevallig waren er nog 3 anderen in het computerlokaal op zondagavond om 10uur, haha! Precies op hetzelfde moment als dat ik mijn toets wilde maken.... Omdat we bang waren om de server te overbelasten hebben we maar besloten om de toets 1 voor 1 te maken (wat een goede studenten zijn we toch!). Dus, 1 voor 1 de toets gemaakt met een gemiddelde score van 82%. De volgende toets was er 1 die in de les gemaakt moest worden. In 30 minuten 20 meerkeuze vragen van A, B, C, of D. Het was toegestaan om naast het lesboek ook alle sheets van de presentaties uit te printen en mee te nemen naar de toets. Hierdoor ben ik mij druk gaan maken over het niveau.... als ze dat toelaat dan moet de toets wel heel moeilijk zijn. Maar nee, het was redelijk simpel punten scoren! Hier had ik uiteindelijk 75% gescoord. Hier ben ik redelijk tevreden mee want er zaten een paar onduidelijke vragen in, maarja dat is een ander verhaal... haha

Dan de essays, het minst leuke deel van de studie hier. Ik heb mijn tweede essay vorige week maandag ingeleverd na 2 volle dagen intensief te hebben getypt. Het was voor het vak ‘Global Procurement’ en de essay moest gaan over je grootste aankoop van het afgelopen jaar. Voor mij is dat mijn vliegticket van Amsterdam-HongKong-Fiji-Melbourne-Launceston en weer terug van Cairns-HongKong-Amsterdam. Het was dus niet al te moeilijk om hier 2000 woorden over te typen, maar helaas moest ik ook gebruik maken van verschillende concepten. Ik heb wel het gevoel dat het in ieder geval een voldoende is, net zoals mijn eerste essay. Mijn eerste essay heb ik alweer terug, met ongelofelijk veel feedback van de docent. Er zitten nog wel een aantal schoonheidsfoutjes in de opmaak en grammaticaal zaten er ook af en toe een paar foutjes in. Maar toch 70% gescoord, dus een voldoende!

Dan de leuke, maar wat minder bijzondere dingen. Het voetbal toernooi, heerlijk! Ik heb een filmpje van mijn mooiste actie van het toernooi en probeer het te uploaden op deze site. Het ging hier om de sportdag van de universiteit, elke universiteit in Australië heeft die (minstens) 1x per jaar. Je kon je inschrijven voor heel veel verschillende sporten. Samen met nog 5 andere hadden wij ons ingeschreven voor zaalvoetbal. De universiteit waar ik studeer heeft ook nog een andere afdeling in Hobart zitten, waar zelfs meer studenten zijn dan hier in Launceston. Uit deze stad kwamen ook nog een aantal bussen met studenten die mee deden aan de sportdag. In totaal waren er 8 teams die onderverdeeld waren in 2 poules. Uiteraard zaten wij in de moeilijkste poule (en nee, dat is geen grap!) en moesten wij de eerste wedstrijd tegen de uiteindelijk winnaars spelen. Helaas deze wedstrijd met 2-1 verloren. De wedstrijd erna moesten we dus winnen om nog kans te maken voor de halve finale, maar dat ging helemaal mis. Door deze frustratie heb ik mij een beetje mee laten slepen en een iets wat ongelukkige overtreding gemaakt, zoals in het filmpje ook te zien is. Gelukkig had de jongen niets, en vandaar dat het ook gelijk mijn mooiste actie is, haha! Deze wedstrijd met 3-1 verloren..... maar de laatste wedstrijd gelukkig wel met 3-2 gewonnen. Dat maakt de dag dan toch wel weer een beetje goed. Naast deze sportdag is er in juli ook een sportdag voor alle universiteiten van Zuid-Australië waar ongeveer 1800 studenten aan mee zullen doen. Vervolgens is er ook nog ergens in september een landelijke sportdag voor alle universiteiten. Sport is hier wel een belangrijk element in het dagelijks leven van de gemiddelde Australiër.

De nacht voor het goede doel was zwaar. Het ging om een duurloop, elk team die mee deed moest gedurende 24uur minimaal 1 deelnemer op de atletiekbaan hebben rondlopen. Wij deden mee met het accomodatie-team van de Uni. Wij moesten van 2 tot half 5 in de nacht rondjes lopen op de atletiekbaan. Niet echt een ramp gezien de topconditie waarin ik verkeer (hahahahaha) maar naast de baan lagen ook mensen in tentjes te slapen. Dus de voetbal die wij hadden meegenomen konden we gezellig vast houden. Het evenement; ‘Relay For Life’ is om geld op te halen voor onderzoek naar de ziekte kanker. Na terugkeer op de universiteit zijn we nog niet gelijk gaan slapen. Er zijn hier een aantal fanatieke supporters van de Engelse voetbalcompetitie. En dus hebben we heel vroeg in de ochtend een wedstrijd zitten kijken. De dag erna konden we bij de accomodatie service voor de helft van de prijs een sport-shirt aanschaffen van ons gebouw. Ik leef in ‘Kerslake Hall’ en het t-shirt is blauw met het logo van de universiteit en de naam van Kerslake erop. Mijn eerste souvenir van Down Under, Yeaaahhhh!

Dan afgelopen weekend, een slopend weekend! We hebben zaterdag eerst weer heerlijk in het zonnetje een paar uur gevoetbald. En hier moeten we echt van genieten want het weer wordt langzaam maar zeker steeds minder. Het is nu de helft van de week grijs en somber en de andere helft schijnt nog lekker de zon, dus ik heb nog niets te klagen. Na de voetbal zijn we met een groep naar ‘Airtime 360’ gegaan. Dat is een grote hal met alleen maar trampolines, genieten als een klein kind dus. Je krijgt speciale sokken voor meer grip en dan kan je een uur lang springen tot je niet meer kan. Er is een veld waar je trefbal kunt spelen, of gewoonweg met zachte ballen elkaar proberen te raken als je springt. Ook zijn er twee basketbal ringen, een grote bak vol met blokken schuim en heel veel trampolines dus. Na een tijdje salto’s te hebben geprobeerd in de bak vol schuimen blokken heb ik het ook zonder geprobeerd. Het is een aantal keer bijna gelukt, maar salto’s maken is niet mijn ding, haha! Ik heb mij dus een uur lang helemaal uitgeleefd. Vervolgens was het tijd voor een avond vol kaartspelletjes, tafeltennis en poolen onder het genot van een aantal drankjes. Er was iemand op zondag jarig, dus dat hebben we groots gevierd. Samen met een aantal andere hadden we de deal gemaakt om tot zonsopkomst wakker te blijven, maar om half 5 heeft iedereen het toch opgegeven. Op zondag heb ik dus niet veel gedaan, rond twee uur uit bed gekomen om rond 3 uur weer te voetballen, want tja het was lekker weer! In de avond was het dan tijd voor de ‘grote’ wedstrijd. Liverpool tegen Manchester City, een belangrijke wedstrijd die hier om 22.30u begon. Heel de gezamenlijke woonkamer zat stampensvol met mensen die de wedstrijd wilde zien, en het was inderdaad een spannende wedstrijd.

Naast deze voetbalwedstrijden heb ik ook 1x een champions league wedstrijd gezien. Niets bijzonders zal je vast denken, maar die zijn hier om 4.45u in de ochtend. De wedstrijd tussen Bayern Munchen en ManUnited was het voor mij wel waard om zo vroeg op te staan. Dit is alvast een goede oefening voor het aankomende WK, die wedstrijden zijn namelijk ook om vreselijke tijden. Maar goed, ik heb het allemaal overleefd, al heb ik wel mijn eerste les moeten missen.

Volgend weekend is het dan zover, dan ga ik naar de oostkust om heerlijk een aantal dagen te niksen en een haai op de bbq te gooien. Als ik terug kom heb ik nog 5 of 6 dagen vrij, hier heb ik alleen nog geen planning voor. Ik zie wel wat de week mij brengt, 1 ding is in ieder geval zeker: ik zal mij hier niet vervelen!

Gr,
Theo

  • 16 April 2014 - 21:49

    Monique Vd Heerik:

    He Theo je hebt het aardig naar je zin zo te lezen en volgens mij heb je ook leuke mede studente,leuk is het ook om je reisverslagen te lezen. Heel veel plezier daar groetjes monique

  • 17 April 2014 - 20:30

    Jolanda Bout:

    Hoi Theo,

    Zo te lezen heb je je draai wel gevonden en beleef je leuke dingen.
    En ja, als je het leventje van de andere kant van de wereld daarnaast ook mee wil volgen, dan is het het wel eens s nachts opstaan. Maar zoals je schrijft is dat ook geen probleem.
    Geniet er nog maar van.
    Ik lees graag de volgende keer of je een haai hebt gespot!

    Groetjes van ons drie uit het Nederland.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Theo

Volg mijn reis naar Hong Kong, Fiji en Australië!

Actief sinds 03 Jan. 2014
Verslag gelezen: 428
Totaal aantal bezoekers 16562

Voorgaande reizen:

27 Januari 2014 - 01 September 2014

Studeren in Australië

Landen bezocht: