Aan alles komt een einde! - Reisverslag uit Cairns, Australië van Theo Broekman - WaarBenJij.nu Aan alles komt een einde! - Reisverslag uit Cairns, Australië van Theo Broekman - WaarBenJij.nu

Aan alles komt een einde!

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo

30 Augustus 2014 | Australië, Cairns


Een van de laatste stops was Mission Beach, een plek waar wel veel te doen zou zijn. Niet dus, op skydiven na was er niets te doen. Het skydiven wilden wij echter in Cairns doen, dus we zijn na een dag alweer doorgereden. We hebben hier nog wel bij een reisorganisatie een duiktrip en een tocht in het regenwoud geboekt.

De duiktrip hadden we geboekt voor in Port Douglas, een dorp een uurtje noordelijk van Cairns. Dit hebben we gedaan omdat ze vanuit hier naar het buitenste deel van het Great Barrier Reef gaan. Dit betekend minder toeristisch en hopelijk valt er dus ook wat meer te zien. En het was geweldig!! We hadden er twee duiken bij geboekt met een derde als optie. En tijdens de eerste duik wist ik al 100% zeker dat ik drie duiken zou gaan doen. Het is prachtig onderwater! Er is zoveel te zien en het water is zo ongelofelijk helder! De eerste duik was nog wel redelijk simpel; we zijn 2 keer om een grote rots heen gezwommen... en na de eerste keer had ik eigenlijk alles al gezien. Maar tijdens beide rondjes zagen we een haai rondzwemmen, dus ik heb niets te klagen. De tweede duik was al een stuk interessanter, we hebben namelijk een schildpad gespot, haha! Mijn eerste schildpad tijdens het duiken. En ik had helemaal geen oog meer voor alle andere duikers, ik moest en zou foto's maken van dit geweldige moment. Het ziet er zo magisch uit hoe zo'n schildpad door het water zweeft, super! Voordat de derde duik begon hadden we tijd om te lunchen en zelfs na de lunch nog ruim 15 minuten om te gaan snorkelen. Ik was de enige van de groep die nog even snel voor de derde duik wilde gaan snorkelen, en ik heb geluk gehad. Iedereen van de boot was aan het lunchen, dus ik lag met misschien nog 3 anderen in het water. Ik was snel aan het rondzwemmen in de hoop nog een schildpad te zien en opeens, bizar, een White Tip Reef Shark op 2 meter van mij vandaan. Geniaal, het gelukkigste gevoel dat je maar kan hebben. Ik heb snel foto's gemaakt en ben er langzaam achteraan gaan zwemmen. En ik bleef de hele tijd op ongeveer 2 tot 3 meter achter de haai zwemmen, en heb het nog voor een groot deel gefilmd. De laatste duik kon dit moment uiteraard niet meer overtreffen, maar 1 ding was zeker; als het mogelijk was zou ik nog een keer gaan duiken.

De dag erna zijn we naar het Daintree Forest gegaan, een regenwoud dat in de lonely planet hoog staat aangeschreven en waar iedereen ook heel positief over is. Het regenwoud komt hier samen met het strand. Op het ene moment loop je nog in het bos, en het volgende moment sta je op het strand. Het klinkt allemaal heel leuk, het is ook wel mooi, maar wederom aardig toeristisch. Er zijn niet veel bijzondere (gratis) wandelingen die je kan doen, dus we hebben lekker een dagje rustig aan op het strand zitten kaarten. Ik heb hier nog wel een kokosnoot gevonden en eigenhandig open kunnen maken, haha! Ook zijn we vanuit Port Douglas nog naar de Mossman Gorge gegaan, wederom super-toeristisch en niet bijzonder. De wandeling moet namelijk voor iedereen mogelijk zijn, klein/groot en jong/oud. We zijn hier wel een stuk zelf gaan verkennen. Er stroomt een rivier waar allemaal rotsen in staan, en hier is een lookout gemaakt. Wij zijn lekker avonturistisch over de rotsen de rivier omhoog gaan klimmen. Dit maakte de dag uiteindelijk nog interessant en leuk.

Na Port Douglas was het dan echt tijd voor de laatste bestemming; Cairns. Het was slechts voor 1 nachtje, want de volgende dag werden we alweer opgehaald voor een tweedaagse tocht door het regenwoud. We hebben in die twee dagen tijd veel nieuwe dingen gezien, veel geleerd en zijn ook nog actief geweest. We zijn naar twee bijzondere bomen geweest; de grootste bomen van Australie. Het zijn twee bomen die oorspronkelijk zijn begonnen met groeien op een andere boom. Het verhaal gaat als volgt; een vogel had een zaadje van een vrucht bovenop een andere boom laten vallen. In de volgende 500 jaar is het zaadje gaan groeien en zijn alle wortels naar beneden gegroeid en om de andere boom heen. Zo hebben de wortels de andere boom gewurgd, waardoor die is overleden. In die 500 jaar is de boom in het midden helemaal verteerd en is alleen de nieuwe boom over. Het is misschien allemaal moeilijk voor te stellen, maar als je om alle wortels van de boom heen wilt lopen is dat ongeveer zon 30-40 meter. Daarnaast hebben we nog een kano tocht gedaan, 1 in het donker en 1 overdag. Bij die tocht in het donker hebben we heel veel wilde dieren gezien, drie verschillende soorten possums, een boom-kangoeroe, en nog veel meer. De tocht overdag werd ik bij twee engelse dames in de kano gezet en wij waren volgens de gids de eerste kano die zonder invloed van alcohol 2x was omgevallen, haha! Ik heb in ieder geval een geniale dag gehad.De laatste activiteit was een mountainbike tocht. We hebben 13km door het regenwoud gefietst.

Uiteindelijk was het dan echt tijd voor Cairns; een week lang in onze laatste bestemming. Op de maandag zijn we gelijk naar een reisbureau gegaan om onze laatste activiteiten te boeken; skydiven, raften, en nog een tocht op het Great Barrier Reef. Het Skydiven was gelijk op dinsdag, en wat een ervaring. We hebben eerst een tijdje op het kantoor zitten wachten; papierwerk invullen en een introductiefilmpje kijken. Vervolgens werden we dan ook echt door onze instructeur geroepen om ons klaar te maken voor de sprong. We kregen een stevig tuigje aan die kon worden bevestigd aan die van de instructeur, zodat we veilig konden springen. Vervolgens naar het vliegtuig en naar 4.3km hoogte voor de sprong. Gedurende de wandeling naar het vliegtuig, de vlucht naar boven en de sprong heeft de instructeur gefilmd en foto's gemaakt. Hij vertelde mij dat ik tijdens de sprong beter gewoon kon schreeuwen, want als je dat niet doet lijkt het alsof je bang bent. En dat was ik uiteraard niet, dus ik heb de gehele sprong mijn longen uit mijn lijf geschreeuwd, haha! De skydive is zeker 1 van de hoogtepunten in Australie, het was een geweldige beleving!

De tweede boot-tocht naar het Great Barrier Reef ging ik helaas alleen. Het was namelijk donderdag en twee van de andere gasten zijn op die dag weer naar huis gegaan, en de andere twee hadden het geld niet. Het was heerlijk weer en alles was wederom goed geregeld op de boot. Ik heb uiteraard weer drie duiken gedaan, optimaal genieten van mijn laatste duiken in Australie. De duiken waren iets anders dan de vorige drie; het was niet helemaal het buitenste deel van het rif, dus iets meer toeristisch. Om ons heen lagen nog meerdere boten, maar ik heb daar tijdens het duiken gelukkig niets van gemerkt. Tijdens (weer) de tweede duik zagen we een schildpad, nu nog groter dan die van vorige week. Verder zwommen er de hele tijd grote 'Parrotfish' rond waar we mee op de foto konden. Toen de schildpad gespot was had iedereen zijn aandacht volledig op de schildpad en heb ik mijn hand uitgestoken naar de vis. De instructeur hield ook telkens zijn hand vlak voor zich en de vis zwom er recht op af. Dus wat hij kan, dat kan ik ook, hahaha! De vis zwom recht op me af en vol tegen mijn hand aan en daarna rustig weg. Wat een gevoel van angst, spanning, en geluk ging er door mij heen. Ik zat vol met adrenaline, de vissen zijn ruim een meter lang! De laatste duik zag ik nog een supergrote aal, van ruim 2 meter lang!

De dag erna was het tijd om te gaan wild water raften, wederom alleen. Om half 6 in de ochtend werd ik al opgehaald voor het hostel om naar de rivier te gaan. De rit er naartoe was ongeveer 2,5 uur, niets bijzonders hier. Eenmaal daar werden we opgedeeld in twee groepen; Xtreme water rafting en de normale groep. Ik zat ik de groep voor het Xtreme water rafting, dit hield in dat wij ook van rotsen konden afspringen en sommige delen "zwemmend". Het was een geweldige maar erg intensieve dag. Eenmaal terug in het hostel was iedereen in onze kamer aan het drinken voor een avondje goed stappen. Ik ben op bed gaan liggen en in een erg diepe slaap gevallen, haha!

En nu..... ja nu zit het avontuur erop. Na 7 maanden moet ik terug naar de realiteit. Ik heb mij 7 maanden supergoed vermaakt. Tijdens het reizen heb ik het vaak gehoord en ik moet het zelf ook toegeven; al voordat je thuis komt of eenmaal thuis begin je al met het plannen van de volgende reis. En ik ga zeker nog meer reizen, want er is nog veel meer te zien! Zoals ik er nu over denk ga ik na mijn studie lekker door zuid-oost Azie reizen en langs alle mensen die ik heb ontmoet tijdens mijn studie in Tasmanie!

Ik zal in de komende 2 weken proberen een selectie van foto's te uploaden op Facebook. Ook wil ik iedereen nog bedanken voor het lezen van mijn blog. Ik hoop dat jullie het een beetje leuk vonden. Ik neem aan dat ik niemand meer iets hoef te vertellen als ik terug ben, haha!

Tot mijn volgende avontuur,
Cheers,
Theo Broekman

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Theo

Volg mijn reis naar Hong Kong, Fiji en Australië!

Actief sinds 03 Jan. 2014
Verslag gelezen: 3142
Totaal aantal bezoekers 16506

Voorgaande reizen:

27 Januari 2014 - 01 September 2014

Studeren in Australië

Landen bezocht: