Bula! Een update vanuit het zonnige Fiji - Reisverslag uit Nadi, Fiji van Theo Broekman - WaarBenJij.nu Bula! Een update vanuit het zonnige Fiji - Reisverslag uit Nadi, Fiji van Theo Broekman - WaarBenJij.nu

Bula! Een update vanuit het zonnige Fiji

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo

15 Februari 2014 | Fiji, Nadi

Bula! Bula!
Welkom op een nieuwe blog vanuit Fiji. Iedereen groet je hier met Bula, oftewel 'Welkom'.

Als ik Fiji vergelijk met Hong Kong is er eigenlijk geen enkele overeenkomst, alleen het feit dat ik op beide plaatsen ben geweest, haha. De vlucht vanuit HK ging wederom redelijk snel voorbij. Na ongeveer 9uur en 30 minuten zijn we veilig geland op het hoofdeiland in Fiji. Op de luchthaven was er een balie van de organisatie waarbij we een trip naar de eilanden hadden geboekt. We werden hier snel geholpen en na 30 minuten zaten we in de taxi naar het eerste hotel. Het tijdsverschil tussen HK en Fiji is 4uur, dus ik zit nou +11uur van Nederland.

Het eerste hotel was bedoeld om een nachtje bij te komen van de vlucht en dat was ook wel nodig! Door de vlucht hadden we een nacht overgeslagen en ik was gesloopt, moe, geïrriteerd en had honger. Ik heb dus niet veel actieve dingen gedaan. Een bezoekje aan het centrum voor wat zonnebrand (fact.30) en muggenspray is opgevolgd door een bezoek aan het strand wat helaas niet veel voorstelde. Het water is wel echt heerlijk, de temperatuur ligt rond de 30 graden. Ghehehe!

Dag twee in Fiji, en we zijn vertrokken naar de Yasawa eilanden, een groep eilanden ten (noord)westen van het hoofdeiland. Met de bus werden we opgehaald en naar de haven gebracht. Vervolgens werd iedereen op een grote boot geplaatst waarna het genieten kon beginnen. Er zijn in totaal rond de 30 resorts op de eilanden, de eerste bereik je na 30 minuten en de laatste na 4,5uur. Ons eerste resort was 'Barefoot', en de naam liegt er niet om want je kan op het gehele eiland blootvoets rondlopen. Na ongeveer 2,5 uur bereikten we Barefoot en werden we overgeplaatst in een veel kleinere boot van het resort omdat de grote boot het eiland niet kan bereiken.

Ohja, even tussendoor. Jaaa, echt alles wat je ooit over Fiji hebt gehoord of gezien is waar. Het is werkelijk het mooiste stukje paradijs op de wereld!! Prachtig! Kleine eilanden met palmbomen en witte stranden en alle hutjes liggen op max 10 meter van het strand!

Wij verbleven op Barefoot in een Dorm, een klein primitief huisje met 4 bedden. Laura, een Duits meisje van 18 jaar sliep in dezelfde dorm. Ze was op reis voordat ze zou beginnen aan een studie, 4 maanden gewerkt in Australië en nu even genieten op Fiji waarna ze weer terug zou gaan naar Australië. Ik ga niet iedereen die ik tegen ben gekomen beschrijven, want hier is het sociale leven begonnen. Iedereen, maar dan ook iedereen die je tegenkomt is aan het rondreizen. Ik heb met mensen gesproken uit Finland, Zwitserland, Amerika, Hong Kong, Australië, Nieuw Zeeland, Taiwan, India, Schotland en ga zo maar door. Het is echt fantastisch om alle verhalen te horen. En bijna iedereen is al langer onderweg dan ik, van ruim een maand tot mensen die al meer dan een jaar onderweg zijn.

Van ons huisje naar het strand (de kant van het eiland waar de zon opkomt, Yeaahh!) is ongeveer 5 meter, met een hangmat voor de deur. Eenmaal in het water geloof je je ogen niet, overal is koraal en zwemmen vissen rond. Uit blijdschap weet je gewoon niet waar je moet kijken en met mijn onderwatercamera heb ik ook honderden foto's gemaakt, Haha!

In de 2 dagen op het eiland heb ik uren in het water doorgebracht met snorkelen (erg blij dat ik mijn duikbril en snorkel heb meegenomen) en ben ik 2x wezen duiken. Ik ben ook superblij dat ik thuis mijn PADI open water duikbrevet heb gehaald, want dit is 'The Place To Be' om te duiken. Veel mensen zeggen dat het beter is dan duiken in Australië, en daar kan ik over een half jaar waarschijnlijk ook over oordelen. De eerste keer was een simpele duik om 3 grote rotsen vol met koraal en vissen en we eindigden bij een grote muur vol met nog meer koraal en vissen. Ik heb tijdens de duik een kleine zeester vast mogen houden en nog wat andere geweldige dingen die de oceaan te bieden heeft. Duik twee was er 1 die ik nooit, maar dan ook nooit meer vergeet. Ik heb met haaien gedoken! Het was ook weer een normale duik en een gebied genaamd 'The garden of Eden' en onderweg zijn we een stuk of 5 haaien tegen gekomen van tussen de 1 en 2 meter lang. Het was zo geweldig om mee te maken, op en top genieten!

Helaas was het na de tweede duik alweer tijd om het resort te verlaten en te vertrekken naar het volgende. Het was voor ons weer een boottocht van ruim twee uur en we zaten nu in èèn van de meest noordelijke resorts, 'Nabua Lodge'. Mijn eerste indruk was een beetje negatief, maar dat kon ook niet anders na zo een fantastisch verblijf op Barefoot. Het resort was veel rustiger, minder gasten en ook veel minder personeel. Ik heb mijn leesboek 'Under the Dome' tevoorschijn gehaald en ben lekker in een hangmat neergeplofd. Het is doodstil op de eilanden en het enige wat je zo nu en dan hoort is een bootje die voorbij komt. We verbleven hier weer in een klein hutje met maar twee bedden, dus even iets meer privacy. En ja, ook deze stond niet meer dan 5 a 10 meter van het strand verwijderd met een hangmat voor de deur.

Uiteraard ben ik hier ook om het eiland heen gaan snorkelen en heb rustig naar koraal, vissen, zeesterren en krabbetjes gekeken. Het was alleen niet zo massaal als bij Barefoot, dus besloten we om een tripje naar 'The Blue Lagoon' te doen naar de gelijknamige film. Het is een strand waar ooit een film is opgenomen en daar zijn de mensen hier in Fiji trots op. Naast de bekendheid van het strand zou het er ook heel mooi zijn en veel vissen rondzwemmen. En daar was helemaal niets over gelogen, een mooie omgeving met echt bizar veel vissen. De gids had een homp brood meegenomen en gaf iedereen een stukje ervan. Met het stuk brood ging je dan het water in, en werd je aangevallen door een horde aan kleine visjes, hahah! Ze waren totaal niet schuw en af en toe kwamen ze ook tegen je aan of probeerden ze een hapje van je te nemen. Na deze "inspannende" activiteit ben ik weer heerlijk in een hangmat gaan liggen om een boek te lezen. Ik ben hier tenslotte om heerlijk tot rust te komen voordat de studie in Australië begint.


De laatste dag op het resort heb ik besloten om nog een duik te doen, ik ben er nu toch dus waarom niet. Wederom was het weer een geweldige duik met veel te zien. Ik heb nu ook mijn eerste rog in het wild gezien, een middelgrote. Het enige nadeel was de gids die ik aan het volgen was, hij vond het blijkbaar nodig om lekker diep te gaan. Met mijn duikbrevet mag ik naar een diepte van 18 meter, echter ben ik deze duik tot 29,4 meter geweest. Het was best wel grappig en spannend in eerste instantie, maar er is op die diepte minder te zien en je lucht gaat sneller op. De duik heeft dan ook een stuk korter geduurd dan de twee vorige, een beetje teleurstellend. Wel weer een ervaring rijker! De volgende keer blijf ik gewoon koppig op 18 meter hangen, ghehe!

En aan alles komt een eind, voor mij zit Fiji er nu op en begint a.s. maandag de introweek in Launceston. Het plan is wel om een simpel baantje te zoeken om wat geld te verdienen zodat ik eind juni of ergens in juli/augustus nog minimaal een week terug kan. Het leven hier op Fiji is echt heerlijk, niets moet en (bijna) alles mag! Iedereen is uiteraard welkom om mij tijdens deze week te vergezellen.

Tot in Australië!
Groet,

Theo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Theo

Volg mijn reis naar Hong Kong, Fiji en Australië!

Actief sinds 03 Jan. 2014
Verslag gelezen: 374
Totaal aantal bezoekers 16511

Voorgaande reizen:

27 Januari 2014 - 01 September 2014

Studeren in Australië

Landen bezocht: